Miért olyan nehéz nemet mondani?
Sokszor látom klienseimen, hogy kifejezetten nagy kihívást jelent még a tapasztalt szakembereknek is nemet mondani a felettesüknek, de akár a kollégáknak is. Ennek számtalan oka lehet, a háttérben azonban mindig ott lapul az önbecsülés, mint kiindulópont. Nézzük most meg a négy leggyakoribb okot!
1) Neveltetés
Az egyik leggyakoribb nehézség a nemet mondásnál a neveltetésünkből fakad.
A szülőnek, tanárnak mindig igaza van… te csak csináld, amit kérek… nem kell gondolkodni… állj be a sorba, ne hallasd a hangodat…
Aki úgy nőtt fel, hogy lépten-nyomon ezeket az instrukciókat hallotta, annak a “nem szabad ellentmondani” parancs olyan mélyen beépül, hogy még azokban a helyzetekben sem tudja felülírni azt, amikor nem csak a saját, de az egész környezete érdekét az szolgálná.
2) Félelem
Másik gyakori gátja a nemet mondásnak a félelem és az ebből eredő megfelelési kényszer. Nagyon sokan azért nem tudnak/mernek nemet mondani a főnöküknek, mert attól félnek, hogy akkor alkalmatlannak fogják tartani őket. A saját képességeiket akár áldozatok árán, túlórák árán is folyamatosan bizonyítani akarják, nehogy csalódást okozzanak.
Aki alacsonyabb önbecsüléssel rendelkezik, annak sokkal nagyobb problémát jelentenek ezek a munkahelyi helyzetek, hiszen sokkal kevésbé képes megítélni, hogy mik azok a kérések, amik reálisak egy adott helyzetben, és mi az, ahol már érdemes határt húzni.
Számodra is gondot okoz a nemet mondás? Gyere az Értékes vagyok – az Önbecsülés felépítés 6 lépésben c. ingyenes, online előadásomra, és tanuld meg érvényesíteni a határaidat másokkal szemben. Az előadás élő és ingyenes, itt tudsz regisztrálni rá. ››
3) Alacsony önértékelés
Sok ember számára azért óriási nehézség a nemet mondás, mert nincs tisztában a saját értékeivel.
Aki tudja magáról, hogy ki ő, mi ő, milyen értékei vannak, az képes is ezeket az értékeket képviselni és ha kell, megvédeni.
Ha teljesítménytől függetlenül is értékesnek tudod tartani magad, akkor sokkal könnyebben meg tudod húzni a határaidat és nem érzed cikinek, nehéznek láttatni is magad.
Számtalanszor hallom például tanácsadáson, hogy “de hát Anikó, én végzem tisztességesen, csendben a munkám, majd beledöglök, 110%-ot hozok, de a főnökömnek semmi nem elég?!”. Majd mikor megkérdezem, hogy és a vezetőd tudja, hogy mennyi mindent csinálsz, látja, hogy milyen értékes szakember vagy?, jön a legyintő válasz: “áh, azt se tudja, hogy pontosan mit csinálok.”
Aki nem szereti láttatni magát, az általában nemet sem tud mondani, sőt, úgy érzi egyre többet és többet kell bizonyítania, hogy végre észrevegyék és értékeljék. Ez egy ördögi kör, ami egészen addig folytatódik, amíg az önbecsüléssel nem kezdünk foglalkozni.
Ha a főnököd fejében egy teljesen más kép él arról, hogy te mit csinálsz, mennyire vagy leterhelve, mennyire vagy elégedett és milyen eredményeid vannak, akkor miért is várnád el, hogy ne tegyen rád plusz terheket, feladatokat?
4) Konfliktuskerülés
Lehetséges, hogy azért nem tudsz nemet mondani a felettesednek, de kollégáknak és tulajdonképpen senkinek sem, mert nem szeretsz konfrontálódni.
A “Jobb a nyugalom, jobb a békesség” stratégia érthető, hiszen senki nem szeret feszült légkörben dolgozni, én sem. Viszont ezzel egy probléma van: csak ideig-óráig hozhat nyereséget.
Ha mindig mindent a szőnyeg alá söpörsz és soha nem állsz ki magadért, az hosszútávon egészen biztosan visszaüt, hiszen feszültséget, frusztrációt okoz. Ráadásul ha soha nem konfrontálódsz, soha nem mondasz nemet, azzal a szakmaiságodat és a kompetenciáidat is könnyen aláásod.
A nemet mondás az alkalmasságodat is bizonyítja
Azért is érdemes foglalkoznod ezzel a területtel, mert a nemet mondás képessége sokszor az alkalmasság egyik fokmérője lehet bizonyos pozícióknál. Gondolj csak bele, egy egészséges önbecsüléssel rendelkező vezető pontosan tudja, hogy akkor tud a csapata tartósan jól teljesíteni, ha folyamatosan szem előtt tartja a saját és a beosztottjai kapacitását. Ez azzal jár, hogy mindazt, ami már vállalhatatlan terhet jelentene a csapat számára, azt visszautasítja, átcsoportosítja, javasol rá valamilyen más megoldást, de nem vállalja be szó nélkül.
De nem is kell ehhez vezetőnek lenni! Ha te egy jó szakember vagy, és pontosan tudod, hogy megfelelő színvonalon csak egy adott mennyiségű munkát tudsz leszállítani, nagyon fontos, hogy a szakmai véleményed mellett ki is tudj állni. Ebbe bizony beletartozik az is, hogy ami már a munka rovására megy, arra határozott nemet tudj mondani, szakmailag alá tudd támasztani.
Ez persze nehéz. Sokan ugyanis azt élik meg a munkahelyükön, hogy ki vannak szolgáltatva. „Örülök, hogy legalább van munkám, kapok fizetést, el kell tartani a családomat, 45-50 éves kor felett már kinek kellenék… „
Ez megint csak az önbizalomról, az önbecsülésről ill. annak hiányáról szól, hiszen arról árulkodik, hogy a saját értékeivel nincs valaki tisztában.
A munkahely mindig egy kölcsönösségen alapul, ezt nem szabad elfelejteni. Aki nem látja, nem tudja, hogy mi az az eredmény, amivel ő hozzájárul a cég sikereihez, az sajnos egy kiszolgáltatott állapotba helyezi magát.
Ez tehát néhány lehetséges ok, amelyek miatt nem mersz/nem tudsz nemet mondani a munkahelyen. Van olyan, ahol esetleg magadra ismertél menet közben?
Nagyon fontos, hogy tudd, nem egy különleges csodaképességed hiányzik, ami csak néhány szerencsésnek adatik meg. Az egészséges önbecsülés nem egy kiváltságos képesség, bárki számára elérhető, sőt, soha nem késő dolgozni érte!
Ha kicsit is elkezdesz foglalkozni az önbecsüléseddel, egyre jobban tudsz majd hinni magadban, és abban, hogy a céljaid megvalósítása és a siker lehetséges számodra is. Ahelyett, hogy félnél attól, hogy az élet milyen kihívásokat állít eléd, félnél a konfliktusoktól, a nemet mondástól, lesz egy biztos tudásod magadról, és arról, hogy mire vagy képes, mik a lehetőségeid és hol vannak a határaid. Picit olyan érzés, mintha golyóálló lennél. Kívánom, hogy tapasztald ezt meg!
Várlak szeretettel legközelebb élőben az ingyenes, online előadásomon! ››
Ha videóban szeretnéd meghallgatni a cikket, kattints ide: