Talán te is hallottál már a liftbeszédről, másnéven elevator speech vagy elevator pitch-ről, ami egy rövid, 30-60 másodperces bemutatkozó. A műfaj természetesen az USA-ból, azon belül is az óriási felhőkarcolós irodaházakból ered a 70-es évekből, ahol a nagyfőnökség ugyebár általában a legfelsőbb 30., 40., 50. emeleten foglal helyet. Ha egy alkalmazottnak vagy egy üzleti partnernek volt olyan szerencséje, hogy egy liftbe keveredhetett a nagyfőnökkel, akkor kb. ez a 30-60 másodpercnyi, azaz egy liftútnyi ideje volt arra, hogy bemutatkozzon, elmondja a bombasztikus ötletét, vagyis a vezető érdeklődését felkeltse egy további találkozóra. A liftbeszéd azóta egy fontos kommunikációs eszközzé nőtte ki magát, és igen hatékony eszköz lehet a te kezedben is. Megmutatom hogyan!
Mire tudod használni a liftbeszédet?
Röviden arra, hogy hass! Nem csak arra, hogy egy munkahelyen például az ötleteidet előadd, a vezetőd figyelmét megnyerd egy-egy ügyhöz, esetleg előléptessenek, hanem számos más helyzetben is, ahol az a cél, hogy megjegyezzenek, felfigyeljenek rád.
Gondolj csak például egy konferenciára, egy állásbörzére, egy üzleti reggelire, vagy bármilyen olyan szituációra, ahol be kell mutatkoznod, és el kell mondanod valakinek, hogy mivel foglalkozol, ki vagy te, mit nyújtasz!
Te mit mondanál magadról maximum 1 percben?
Legyen frappáns válaszod!
Ahány hallgatóság, annyi kommunikációs szituáció, ebből következően akkor tudsz igazán hatásos, ugyanakkor hiteles, tehát önazonos lenni, ha a különböző helyzetekre megvan a különböző liftbeszéded is.
Nyílván egy állásinterjún egész mást kell kommunikálnod magadról, mint egy üzleti reggelin, de lényeg ugyanaz: legyen egy rövid, velős, frappáns válaszod. Akkora kommunikációs zaj van ma már mindenhol, hogy csak úgy tudsz kitűnni, ha valamit máshogy csinálsz. Erre egy kiváló eszköz többek között a liftbeszéd is.
Hogyan állj neki?
WOW
Több ismérve is van a jó liftbeszédnek, de az első és legfontosabb mind közül az, hogy legyen FIGYELEMFELKELTŐ.
Van egy egyszerű módszer a liftbeszéd összeállítására, ez a WOW – HOW – NOW struktúra, ahol a “WOW” arra utal, hogy a liftbeszéd nem lehet egy hagyományos és unalmas – “XY vagyok, itt dolgozom, innen jöttem” típusú bemutatkozó.
Az első mondattól kezdve kell, hogy legyen egy wow-hatása a hallgatóságodra.
Általában ezért van az, hogy egy jó liftbeszédben a nevünket sem mondjuk be azonnal. Ha belegondolsz, miért is érdekelné a másik embert, hogy hogy hívnak téged, egészen addig, amíg nincs meg az, hogy miért is figyeljen oda rád, nem igaz?
Hogyan keltsd fel az érdeklődést?
Itt van például egy prezentációs tréner ügyfelem esete, aki úgy határozza meg magát, mikor valaki megkérdezi tőle, hogy mivel foglalkozik, hogy “Power Point izmokat építek”.
De összefutottam már olyan feltűnő külsejű, szőke hölggyel is, aki úgy nyomott fricskát a kinézetével kapcsolatos sztereotípiákra, hogy a bemutatkozóját azzal kezdte, hogy “én vagyok a magyar ingatlanjog Pamela Andersona”. 🙂
Mi vaaan? – Erre kb. ez az első reakciónk, nem igaz? 🙂 Egy biztos, rögtön megjegyzi mindenki, hogy ki ő, mi ő, és valószínűleg a nevére is emlékszünk még hetekkel később is. És pontosan ez a cél!
Sőt, említhetném azt a pénzügyi tanácsadó ügyfelemet, aki úgy mutatkozik be, hogy “pénzügyi rabszolga-felszabadítással foglalkozom.” Érted már?
Minden liftbeszédben van egy meghökkentés, egy pici felkiáltójel már az elején, ami után emlékezetesebb maradsz, és bátran kifejtheted, hogy kinek és miben segítesz, mi az, amiben jó vagy, kinek vagy hasznára, ugyanis ez az, ami sajnos nagyon sok bemutatkozóból elmarad.
Figyeld csak meg! Miről szól legtöbbször egy bemutatkozó? Azt mondják el az emberek, hogy mivel foglalkoznak, hol dolgoznak. Jó-jó, de a másik félnek ez miért is jó? Ha erre választ tudsz adni, akkor máris nyert ügyed van.
A történet meséljen helyetted
A storytelling eszköze igazi jolly joker manapság a kommunikációban, és ez érvényes a liftbeszédnél is. A figyelemfelkeltés mellett érdemes tehát történeteket használnod. Ha például ügyfelekkel foglalkozol, akkor fűzz bele egy konkrét példát a bemutatkozódba, egy helyzetet, amikor te, vagy a módszered valakinek segített, amikor valamilyen sikert, eredményt értél el.
De jó értelemben meghökkentő tudsz lenni azzal is, ha egy nagy számot tudsz megvillantani, mint például egyik influenszer ügyfelem, akinek több, mint 3 milliós megtekintése volt a különböző social felületeken. Ez azért önmagában is beszédes, nem igaz?
A számok erejét egyébként én magam is rendszeresen használom a bemutatkozóimban, hiszen ha már elmondhatom, hogy például a Linkedin oldalamat, több mint 12 ezren követik, és miért is ne emelném ki? Beszédes, könnyen értelmezhető, nem sokan vannak, akik hasonló nagy számokkal büszkélkedhetnek Magyarországon, ráadásul releváns információ rólam – ergo a liftbeszédben a helye.
Mondhatod persze, oké, így könnyű, de hidd el, hogy minden szakmában megvannak ezek kiemelésre érdemes számok! Ha például újságíró vagy, elmondhatod, hogy hány karaktert ütöttél már le életedben, ha videós vágó vagy, beleszőheted a mondandódba, hogy hány képkockát szerkesztettél már eletedben, stb., stb.
Minél nagyobb ez a szám, annál nagyobb a WOW hatás! Gondold ki, hogy neked mi lehetne ez az ütős kezdés!
HOW – azaz hogyan tűnsz ki? Miért épp te vagy a befutó?
A Wow mellett a liftbeszéd lényeges része, hogy megmutasd, mivel lehet téged megkülönböztetni a versenytársaktól. Ha például pályázol egy céghez, meg kell magyaráznod, hogy a többi potenciális jelölt közül, miért épp te vagy a legalkalmasabb?
Itt is használhatod a már említett történetmesélés eszközét, de hozhatsz személyes vagy ügyfélpéldát, sőt, konkrét érveket is. Ha ez utóbbit választod, arra nagyon figyelj, hogy az érveid száma ne legyen több, mint három! A negyediknél ugyanis belép a semlegesség, az ötödiknél pedig már az undor szintje is bekapcsolódik. Biztos neked is megvan az az értékesítési helyzet, amikor a másik csak nyomja-nyomja az érveket, és te egy ponton túl csak arra tudsz gondolni, hogyan szabadulhatnál végre. Na, ezt nem szeretnénk kiváltani a liftbeszédben! Érvelj, de maximum 3 érvet hozz, erre figyelj oda!
NOW – azaz hogyan tovább? Cselekvésre hívás
Hiába ütős a bemutatkozód, ha nincs utána továbblépés, következő találkozás. A liftbeszéd lezárásában kell, hogy legyen egy javaslatod a kapcsolat a folytatásáról. Például: „Engedje meg, hogy emailben elküldjem…/jövő héten egy személyes találkozó keretében bemutassam…mikor lenne Önnek alkalmas?”
Ha ezt a három elemet – WOW-HOW-NOW – strukturáltan felépíted, és ez alapján megírsz magadról egy maximum 1 perces bemutatkozót, felmondod a szöveget, esetleg kamera előtt vissza is nézed magad, akár még visszajelzést is kérsz a párodtól, munkatársadtól, barátaidtól, akkor biztos lehetsz benne, hogy lesz egy ütős belépőd, amivel kapuk nyílhatnak meg előtted!
Hajrá, próbáld ki, és sok sikert kívánok neked a céljaidhoz!
Ingyenes segítség, ha szeretnél előrelépni!
Ha érdekelnek a kapcsolatépítési, tárgyalási és egyéb kommunikációs technikák, vagy a szakmádon belül szeretnél előrelépni, többet keresni, valami újat tanulni, esetleg pályát szeretnél módosítani, vagy állást akarsz válatni, akkor gyere és ismerd meg az egyedülálló Karrier Hack módszert, és Gerilla Mentor Klub több, mint 130 egyedülálló képzésből álló karrierépítési platformját. Ne hagyd ki, jelentkezz az ingyenes, online előadásra itt! ››