Digitális földművelés – az új jövő

Hallottál már a digitális feudalizmus, digitális jobbágy, digitális nomád kifejezésekről? Ha esetleg nem, azt bizonyára te is észrevetted, hogy az elmúlt 10-15 évben egy komoly digitális térfoglalás zajlik a világban. Cégek versengenek az internet egy-egy darabkájáért és benne a felhasználókért, pont úgy, mint annak idején a földesurak a birtokokért. Mit jelent ez ránk nézve munka szempontjából? Miért baj, ha azt hiszed, téged ez egyáltalán nem érint? Ha szeretnél felkészülni a következő 5-10 évre, érdemes tisztában lenni az egyik legfontosabb trenddel, amiben élünk.

A cikk elolvasása kb. 4 perc

Ha akarod, ha nem, része vagy

Nemrég olvastam egy cikket, amelyben a volt görög pénzügyminiszter fejtegeti, hogy szerinte miért is vette meg Elon Musk a Twittert. Nem is Musk vagy a Twitter most a lényeg, hanem volt ebben a beszélgetésben egy nagyon fontos gondolat, amit szerintem érdemes eltenni magunknak. 

Azt mondja Janisz Varufakisz, hogy a mai digitális tér pont olyan, mint annak idején a földbirtokok voltak.

Amikor például egy videót feltöltesz/megnézel YouTube-on, vagy vásárolsz valamit Amazonon, gyakorlatilag a Google, Amazon cégek földjeit műveled.

Vagy ha mondjuk cégként egy hirdetést elindítasz, nem csinálsz mást, mint egy darab gazdaságot bérelsz magadnak. A földesúrnak, vagyis a Facebook, Instagram “úrnak” fizetsz egy halom pénzt, hogy az ő földjén termelhess.

Varufakisz szerint Elon Musknak is azért van igazából szüksége most a Twitterre, mert hiába ő a világ egyik leggazdagabb embere, rájött, hogy nincs egy talpalatnyi saját digitális földterülete sem. Csinálni egyet nulláról nyílván sokkal lassabb és nehezebb, vásárolt hát magának egyet…

Miért nagyon fontos megérteni ezt a trendet?

Rengetegszer hallom emberektől, hogy “engem nem érdekel az internet, a közösségi oldalakat nem nagyon használom, a gyerekeimtől is addig tiltom, amíg lehet.”

Jó lenne azt gondolni, hogy ki lehet maradni a digitális forradalomból, de a helyzet az, hogy ahogy a feudalizmus idején az emberek 80-90%-a földeken dolgozott, a föld volt gyakorlatilag mindennek az alapja, ma ugyanez a jelenség zajlik, csak épp már a digitális térben.

Ha te esetleg nem vagy hajlandó erről tudomást venni, emlékezz a mondásra, hogy a legsebezhetőbb célpont az, aki azt hiszi, hogy őt nem lehet csőbe húzni, ő kívülálló!

É ugyanezt látjuk most a technológia fejlődésével kapcsolatban.

A cégek jelentős része egyre inkább csak úgy tud talpon maradni, a vevőikkel kommunikálni, piacot szerezni, ha a digitális birtokokon megtanulnak jelen lenni.

Megtanulnak online vetni – ami megfelel például a tartalom előállításnak, tartalommarketingnek.
Megtanulnak betakarítani, aratni  – ami megfelel a konverzió követésnek, az online marketingnek, stb., stb.

Tanulság az előttünk álló évekre

Nincs nagyon más választás, minthogy a digitális térben meg kell tudni tanulni mozognia mindenkinek!

Minimum a digitális készségeidet fejleszteni kell, de érdemes az online marketinghez kapcsolódó területekbe picit beleásni magad.

Miért? Mert ez ma már NEM A JÖVŐ, az online tér az életterünk.

Lehet azt mondani, hogy “engem ez nem érdekel, én ezt nem tudom megtanulni, ez a világ engem taszít”, de azt kell látni, hogy ezzel nem hogy nem véded, épphogy kiszolgáltatottá teszed magad. Akár felhasználóként, akár munkavállalóként, akár vállalkozóként gondolkodsz, ha nem ismered és nem használod tudatosan az online teret és lehetőségeket, ha nem érdekel a szakmád/piacod megállíthatatlanul átalakulóban lévő része, akkor magadat szabotálod.

Csak hogy a saját céges példánkat említsem:
Nem titok, hogy mi komoly online marketinget építettünk fel az elmúlt években. Több tíz milliót fizetünk évente a Facebooknak, a Google Adsnek, és ha nem fordítanánk energiát arra, hogy lépést tartsunk ezekkel a cégekkel, az online marketinggel, akkor ha talán csődbe nem is mennénk, de hogy közel nem lennénk ennyire stabil cég, az egészen biztos.

Szerintem nem mondok semmi újat azzal, hogy ha valaki okosan használja az online hirdetési felületeket, jól költ, akkor akár megsokszorozhatja az árbevételét. Aki viszont nincs jelen, akár végleg lehúzhatja a rolót… 

Ugyanez igaz, a munkavállalói oldalon is!
Ma már marketingesként nem tudsz elhelyezkedni sehol, ha egyáltalán nincs közöd az online marketinghez és sorolhatnám.

Ehhez képest még mindig sokszor szembesülök vele, hogy ha egy konzultáción például kiejtem a számon, hogy közösségi média szakértő, PPC szakértő, konverziómérési, marketing automatizálási szakember, tartalommarketinges, csak rázzák a fejüket az emberek, hogy “Áh, dehogyis! Azt se tudom miről beszélsz, és ezek nem is nagyon érdekelnek szerintem.” …

Egy szó, mint száz: nem csak online élünk, ez igaz. De hogy a digitális tér megkerülhetetlen és mozgatja a gazdaság egyre nagyobb részét, az egészen biztos.

Szerintem ezért nem jó taktika elugrani előle és tudomást se venni róla. Inkább tanulj bele, tartsd a lépést a modern dolgokkal, és ha szeretnél picit jobban keresni, jobban élni, 3-4 év múlva se aggódni a munka miatt, akkor őszintén úgy gondolom, hogy ez most a jó pillanat számodra, hogy karrier szempontjából is komolyan vedd a digitális területeket.

Mik azok a konkrét területek és munkakörök, amiket érdemes megcélozni? Milyen tudást kell ehhez felcsípni? Mit tanulj, mi jöhet szóba a meglévő tapasztalatodhoz? És hogyan tudsz a legkönnyebben átevezni olyan modern szakterületekre (és most nem csak az online marketingre gondolok), ahol nagy a kereslet, és kezdőként is kiemelkedő fizetést tudsz elérni? Erről fogok beszélni most csütörtök este egy ingyenes, online előadáson, amire téged is szeretettel várlak. Jelnetkezz itt! ›› Egy kb. 1,5 órás online mini-tréningre számíts, sok-sok példával, önéletrajz mintákkal, konkrét váltások, fizetések és karrierurak bemutatásával. Egy olyan karrier hack módszert fogok megtanítani neked, amivel megoldódhat minden aggodalmad ,ami most esetleg az infláció vagy a munkahelyváltás/pályamódosítás miatt benned van. Kérd el a linket, és találkozzunk csütörtök este a képernyő előtt! ››

A szerzőről

Picture of Baráth András

Baráth András

Baráth András okleveles önéletrajz-szakértő és elhelyezkedési tanácsadó. András álmodta meg és hozta létre 2009-ben a Gerilla Önéletrajz Műhelyt. Több, mint tízezer álláskereső találta meg új munkáját módszerei, oktatóanyagai, személyes tanácsadása és tréningjei által. Büszke arra, hogy az álláskereséssel kapcsolatos tanácsait olyan országos médiumok is rendszeresen kikérik, mint az RTL Klub televízió, a Kossuth Rádió, de például a HVG-ben, a Retro Rádióban és az Indexen is találkozhattál már vele. A Gerilla Mentor Klubot 2020-ban indította el, melynek célja, hogy a szakembereket személyiségfejlesztő, kommunikációs és szakmai képzések által segítse az előrelépésben és a karrierjük jobb kiteljesedésében.

Szólj hozzá

Fontos a fejlődés számodra?

Lépj szintet a Karrier Hack módszer segítségével!

Ismerj meg egy újfajta karriertervezési módszertant, amellyel minden eddiginél gyorsabban érheted el karriercéljaidat! Végre tisztán láthatod, hogy mi az az értékes tudás, ami kiemel téged az álláspiacon.

akkor gyere és csatlakozz az ingyenes, élő, online előadásomhoz!

Gerilla Mentor Klub | 1094 Budapest, Márton utca 37. | Ügyfélszolgálat: 06-20-779-3373 | ÁSZF |
Felnőttképzési tevékenység nyilvántartásba vételi száma: B/2021/000560 | Felnőttképző engedély száma: E/2022/000028