A leglátogatottabb szakmai közösségi oldal a LinkedIn, ahol értékes ismerősi hálót tudsz építeni üzleti vonalon. Ahogy a Facebookon, itt is bejelölheted a volt és jelenlegi kollégáidat, évfolyamtársaidat, vagy a céged üzleti partnereit, beszállítóit. És nem csak azokat, akiket ismersz! A cél pontosan az, hogy minél több új, minőségi szakmai kapcsolatot teremts. Hogyan? Mutatom a módszereket!
Egyszerű bejelölés
A Linkedint – a többi közösségi oldalhoz hasonlóan – szándékosan arra tervezték, hogy folyamatosan ösztönözzön téged arra, hogy felvedd a kapcsolatot már előzőleg ismert vagy ismeretlen emberekkel.
Ezt megteheted úgy, mint a Facebookon, hogy mindenféle üzenet és egyéb komment nélkül egyszerűen bejelölsz embereket.
Ha creator (tartalomgyártó) módban használod a felületet, vagy nincs különösebb célod a kapcsolattal, akkor ez is teljesen rendben van, jól tud működni. Ugyanakkor, ha esetleg valaki mégis visszakérdez, hogy “ugyan miért jelöltél be?”, akkor nem árt, ha van itt is egy konkrét, kész válaszod.
Erre lehet egy sablon üzeneted, amelyben leírod, hogy mivel foglalkozol, ki vagy te, de itt is javaslom, hogy mindig szabd egy kicsit személyesre. Ez a személyesség lesz ugyanis a jó kapcsolatépítés egyik kulcsa.
Személyre szabott meghívó (Personalized Invite)
Bejelöléskor van lehetőséged arra, hogy egy rövid üzenetben picit bemutatkozz a másik félnek.
300 karakterben leírhatod, hogy ki vagy te, honnan ismered a másik embert, és miért szeretnél kapcsolatban lenni vele.
Itt nagyon sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak annyit írnak, hogy “Kedves XY! Szeretnék önnel kapcsolatba kerülni.”, és pont. Én azt gondolom, hogy ez kevés! Ha van 300 karaktered, akkor használd ki már az első kontaktálásnál!
Nézd végig a másik fél profilját, fusd át a posztjait, az aktivitását, keress benne olyan közös pontokat, ami kapcsolódási felület lehet veled, és ezek alapján küldj személyre szabott invitálást!
Például: „Kedves XY! Ezúton gratulálok a könyvedhez/cikkedhez/előléptetésedhez. Szívesen kapcsolódom hozzád, munkám egyik fő célja/területe, hogy…. Örülnék, ha LinkedInen kapcsolatban lehetnénk.”
Az a jó, ha arra a kérdésre is választ ad az üzeneted, hogy neki miért lesz jó, ha veled kapcsolódik. Illetve ha már 0:0-nál találsz releváns üzleti, vagy szakmai kapcsolódást, azt bátran leírhatod neki, feltéve, ha belefér a 300 karakterbe. Ha ennél hosszabb mondandód van, akkor már a LinkedIn fizetős szolgáltatásait kell igénybe venned.
Szelektálj okosan!
Mi a helyzet akkor, ha téged jelölnek be?
Tapasztalt szakemberek körében is azt látom, hogy még mindig viszonylag sokan ódzkodnak a közösségi oldalaktól, és nem szívesen jelölgetnek se be, se vissza ismeretlen embereket.
Nem csupán a mennyiség a lényeg, de ha túl kevés kapcsolatod van LinkedInen (kb. 50 alatt), az sem jó, mert ez esetben nem feltétlen érnek célba az üzeneteid. Ezért én azt szoktam javasolni a tréningeken is, hogy ha picit is releváns számodra egy kapcsolódás, akkor érdemes ismeretlenül is visszajelölni a másikat.
Ha semmi közöd az illetőhöz, például biztosan tudod, hogy soha az életben nem szeretnél pakisztáni mérnökökkel kapcsolatba kerülni, se szakmai, se üzleti szinten, akkor nyugodtan utasítsd vissza a kérelmet. Nincs ezzel semmi gond, hidd el, nem fog senkiben semmiféle lelki törés keletkezni emiatt.
Nem kell feltétlen mindent elfogadni, és nem is kell minden üzenetre válaszolni. Ami számodra nem releváns, nem érdekes, arra nem udvariatlan dolog nem válaszolni. Fordítsd inkább az értékes idődet a releváns megkeresésekre, és te is így jelölj be másokat!
Hogyan keress embereket, akikkel kapcsolatba léphetsz?
Ha például tagja vagy egy csoportnak, vagy egy klubnak, akkor keresd meg a tagokat LinkedInen is, és jelöld őket ismerősnek!
A Gerilla Önéletrajz Műhely és a Mentor Klub kapcsán például jelöld be bátran Baráth Andrást, a klubok alapítóját, és máris többezer fővel bővül a kapcsolati hálód, és jelölj be bátran engem is, és használd a kapcsolatrendszerem!
/A Gerilla Mentor Klubban egyébként pontosan ezért külön kapcsolatépítési poszt is mindig elérhető a klubtagoknak létrehozott zárt Facebook csoportban. Így a tagok gyorsan és könnyen egymásra találhatnak LinkedInen is. Ha érdekel, hogyan tudsz csatlakozni és hozzáférni több, mint 130 értékes, szakmai és készségfejlesztő tréninghez, és tagja lenni egy egyedülállóan hatékony tudásbeszerzési közösségnek, akkor iratkozz fel itt a következő, ingyenes, online Karrier Hack mini-tréningre! ›› /
Ahogy korábban is említettem, a kapcsolatépítésben a LinkedIn maga is segít. Kapsz tőle automatikusan ajánlásokat a fiókodban, hogy kikkel lenne érdemes kapcsolódnod, konkrét emberek kereséséhez pedig használd az oldal tetején található keresősávot. (Search)
Tudsz keresni név, munkahely, pozíció, ország, tartalom, iskolák, csoportok, stb. alapján is.
EXTRA TIPP: Ha például egy konferencián vagy rendezvényen veszel részt, akkor a LinkedIn mobilalkalmazásában bekapcsolhatod a LinkedIn „közeli keresés” funkciót is a mobiltelefonodon (Bluetooth kell hozzá). Ezzel a 100 méteres körzeteden belüli LinkedIn-felhasználókat érheted el, és azonnal kapcsolódhatsz azokkal, akik veled együtt részt vesznek a rendezvényen, és vélhetően sok közös kapcsolódási pontotok is van.
Céges profil létrehozása
A LinkedInen nem csak magánszemélyként, hanem a vállalkozásoddal is jelen lehetsz és kapcsolatokat építhetsz. Ezt még mindig csak kevesen használják ki, pedig nagyon érdemes. (Bizony, már a Gerilla Mentor Klubnak is van céges LinkedIn profilja, érdemes ezt is követni.)
Ha ilyenben gondolkodsz, és szeretnél később akár saját lábra állni, akkor mindenképp javaslom, persze itt is profi fotóval, borítóképpel, jól feltöltött adatlappal, leírással. (Ehhez ingyenes segítséget kaphatsz a Mentor Klub decemberi, egész napos, online Linkedin tréningjén is. Ha érdekel, hogyan tudsz ingyenesen részt venni, akkor gyere és csatlakozz be csütörtökön az élő előadásunkba. Regisztráció itt ››)
A céges profilodhoz havonta egy limitált nagyságrendű ismerősi számot is meg tudsz hívni az oldalad követésére. Ilyenkor nem kell semmilyen üzenetet mellékelni, akár válogatás nélkül is tudsz embereket invitálni. Persze, itt is érdemes szelektálni, és azokat behívni, akiknek valamilyen szempontból érdekes lehet a terméked/szolgáltatásod.
Érdek nélküli kapcsolatápolás
Ha már kapcsolatépítés, nem lehet elmenni az egyik legfontosabb rész mellett, ez pedig a kapcsolatok melegen tartása.
Ha vannak olyan kapcsolataid, akiket a valós életből is ismersz, akár egy korábbi munkatárs vagy üzleti partner, akkor időről-időre érdemes velük csak úgy felvenni a kapcsolatot.
Én azt látom, hogy a LinkedIn-felhasználók többsége ezt sajnos nem csinálja, nem tesz közzé frissítéseket, megjegyzéseket, nem tesz ajánlásokat, és nem írnak rá spontán az ismerőseikre.
Legtöbbször a közösségi felületeket, így a LinkedInt is csak akkor használjuk, ha “kell valami”, és ez nem jó.
Fontos, hogy tartsd aktívan a kapcsolataidat, kövesd az aktivitásukat, gratulálj nekik, írj kommentet, írj magadtól ajánlást. Ez nem csak azért jó, mert a másiknak jól esik, de neked is jó, mert ha hozzászólsz valamihez, akkor felhívod a figyelmet a profilodra.
De ne csak ezért tarts kapcsolatot! Egy apró kérdés, egy őszinte érdeklődés mindenféle konkrét érdek nélkül hosszútávon nagyon sokat hozhat neked.
Ha például látod, hogy egy közelebbi ismerősöd fontos mérföldkőhöz ért, épp most váltott, előléptették, akkor írj rá bátran pár sort privát üzenetben is! Kérdezd meg, hogy mi volt a váltás oka? Hogy érzi magát az új helyen, pozícióban? Egyszóval tarts picit melegen a kapcsolataidat!
Így talán a következő álláskeresésednél te sem fogsz tipródni, hogy “ójaj, most hogy írjak rá valakire, akivel 5-10 éve egy szót se váltottam?!”
Ha odafigyelsz a kapcsolataidra, és picit tudatosan építed, akkor értékes hálózatot hozhatsz létre LinkedInen, amely növeli szakmai hitelességedet, és elősegíti az üzleti vállalkozásod eredményét is.
Ne feledd, egy új lehetőség, egy új állás sokszor a LinkedIn postafiókodban kezdődik!
Hajrá, sikeres kapcsolatépítést kívánok!
Ingyenes segítség karriertervezéshez, állásváltáshoz, sikeres pályamódosításhoz!
Ha szeretnéd jobban kihasználni a LinkedInben rejlő lehetőségeket, szeretnél modern dolgokat tanulni, ütős Linkedin profilt és ütős önéletrajzot összerakni, és szeretnéd, ha téged is megtalálnának LinkedInen a jól fizető állások, akár a külföldi távmunka lehetőségek, akkor gyere és hallgasd meg a csütörtök esti ingyenes, online előadást. Itt tudod elkérni hozzá a linket. ››