Tanácsadáson járt nálam egy ügyfél, aki az állami szektorból szeretett volna végre átpályázni a versenyszférába. Két diploma, felsőfokú nyelvtudás, több mint 10 év szakmai tapasztalat. És mégis: 60 beadott pályázatból → 7 interjú → 0 második kör.
Hat hónap sikertelen álláskeresés után már ott tartott, hogy biztosan vele van a baj. A konzultáció első fél órájában viszont világossá vált, mi történik.
Szótlanul ült. Nem kérdezett. Nem reagált. Nem mutatott jelenlétet.
Tudod, az a klasszikus pókerarc: amikor még azt sem tudod eldönteni, hogy figyel-e vagy csak udvariasan várja, hogy vége legyen.
A tanácsadás végén komoly hiányérzet maradt bennem: „Biztosan értette? Tudja használni? Egyáltalán… érdekli?”
És rájöttem: pont ugyanezt a hiányérzetet viszi be az állásinterjúkra is.
Szerencsére a napokban írt nekem, hogy máris jönnek az első eredmények, és remekül működik, amiket megbeszéltünk. De sajnos egy interjún nincs második esély.
Hiába vagy introvertált – az interjún nem lehetsz néma!
A visszahúzódó szakemberek sokszor nem szeretnek magukról beszélni. A sikereiket nem tekintik sikernek. A saját történetüket unják. Az álláskereséstől már ki vannak fáradva, ki vannak égve. Ismerős?
Érthető. De van egy rossz hírem: egy bizonyos energiaszint alatt egyszerűen nem működik az interjú.
Mit tesztel a munkáltató valójában? Három dolgot:
- Szakmai tudást
Megvan-e minden skilled, ami a pozícióhoz kell? - Szimpátiát
Beillesz-e a csapatba? Jó lesz-e Veled együtt dolgozni? - Motivációt
Tényleg akarod az állást – vagy csak mész még egy körre?
És mindezt mivel méri? A JELENLÉTeddel.
Nem csak azzal, mit mondasz. Hanem azzal is, ahogyan kérdezel, visszakérdezel, reagálsz, figyelsz, aktívan jelen vagy.
Ez az, amit a legtöbben elbuknak.
Az interjú 80–20 szabálya
Ne felejtsd el, hogy a jó interjú nem egyenlő arányú beszélgetés.
80%-ban a munkáltató beszél, kérdez – 20%-ban pedig Te.
De ez a 20% kritikus. Ebből derül ki, hogy:
- értesz-e a szakmádhoz,
- van-e valódi kíváncsiságod,
- élsz-e a beszélgetésben,
- és hogy partnerként tekintesz-e a cégre — nem pedig egy könyörgő álláskeresőként.
Ebben a 20%-ban kell megmutatnod, hogy valóban érdekel az, amiről beszéltek.
Nem a sablonkérdésekkel, hogy „Van-e home office?”, „Mikor kellene kezdeni?”, vagy „Mikor kapok visszajelzést?”!
Ezek admin kérdések. Nem szakmaiak.
Nem mutatnak kompetenciát. Nem építik a szimpátiát. És főleg nem üzenik azt: „Akarom ezt a munkát.”
Mi mutat szakmaiságot?
Az, hogy végig tudsz kérdezni.
Hogy megérted, amit hallasz – és automatikusan tudsz reflektálni rá.
Eszedbe jutnak:
– saját tapasztalatok
– konkrét példák
– megoldási minták
– kritikus pontok
– folyamatbeli kérdések, mert érted, amiről szó van.
Ha egy pénzügyes pozíciónál például azt mondják, hogy „ez és ez a feladat…, akkor egy jó szakember automatikusan belekérdez:
„Oké, és milyen időarányban?”
„Mi rendszeres és mi ad hoc?”
„Milyen rendszerben dolgoztok: hó elején mi van fókuszban, és hó végén, mivel dolgoztok legtöbbet?”
„Hol akad jelenleg a folyamat?”
„Miben kellene először eredményt hozni?”
„Milyen projektekre készül a csapat a következő 3–6 hónapban?”
Ha nincsenek természetesen felmerülő kérdéseid, a munkáltató joggal kérdezi meg magától: „Akkor mégis mi a csudára mond igent?”
Az interjú kétirányú! Te is monitorozd a céget
Ahogy párkapcsolatban sem elég, hogy valaki téged választ, neked is választanod kell – a munkában is így van.
A jó munkáltató ezt pontosan érti, és azt akarja látni, hogy tudod, mibe lépsz bele.
Rossz jel, ha végig ők beszélnek, és te alig 5%-ot kapsz.
Ez sokszor azt jelenti, hogy nem érdekli őket, hogy ki vagy, csak betölteni akarnak egy széket, és valószínűleg az fog nyerni, aki a legkevesebb fizetést kéri.
A jó cégek viszont nem a legolcsóbbat, az „igazit” keresik – mutasd meg, hogy Te vagy az!
Az a vállalat, ahová érdemes elmenni dolgozni, ott nem csak egy „humanoidot” keresnek a pozícióba. Hanem valakit, aki: gondolkodik, rátermett, kérdez, ért, hozzáad, jelen van.
Ezt a 20%-odban tudod megmutatni – ebben kell nagyon jónak lenni.
Hogyan csináld jól?
Az interjú annyiban szerencsés műfaj, hogy nagyon jól fel lehet készülni rá. Zömében ugyanazokat a kérdéseket teszik fel a munkáltatók mindenkinek.
Ha átlapozod a 40 leggyakoribb kérdések és válaszok összefoglalónkat, sok meglepetés ezen a téren nem fog érni. (A könyvet hangoskönyv formában is eléred egyébként a Mentor Klubban ingyenesen. A szerdai ingyenes, online workshopon erről is szó lesz. )
Pár óra alatt fel tudsz tehát készülni a kérdésekből, és azt is át tudod gondolni, hogy mi az a néhány kérdés, amit biztos, hogy Te is minden munkáltatónak fel szeretnél tenni. Ha ez a munkával, a konkrét feladatokkal kapcsolatos, akkor nem tudsz mellélőni, viszont jelenlétet, kiváncsiságot és motivációt mutatsz vele a munkáltató felé.
Ha picit introvertáltabb vagy, gyakorolj férjjel/feleséggel/baráttal/barátnővel! Vedd a válaszaidat videóra és nézd vissza. És legyenek bekészített, konkrét példáid!
Ne feledd, egyetlen dolog különbözteti meg a jó interjúzót az átlagostól: A jelenlét. A kíváncsiság. A kérdések.
Azt a kérdést tedd fel magadban mindig, hogy “ha most kisétálok azon az ajtón, és hétfőn munkába kéne állnom ennél a cégnél, tudnám-e pontosan, hogy mit kell csinálnom?”
Ha erre nem a válaszod: akkor az nem lesz egy sikeres interjú.
A 20%-od a titkos fegyvered.
Gyakorold, készülj rá, és maxold ki!
Hajrá, sok sikert, sikeres állásinterjúkat kívánok neked!
Szeretnél sokkal több állásinterjúra bejutni, és minél előbb megtalálni a neked való állást? Csatlakozz a következő, ingyenes online workshopunkhoz. Itt nem csak a Gerilla önéletrajzírás lépéseit tanulhatod meg, hanem a sikeres állásinterjúhoz is adunk néhány PRO tippet, amit azonnal be tudsz vetni. 👉 Ingyenes regisztráció itt.
🗣️ Személyes tanácsadásra jönnél hozzám? Kérj időpontot itt!












