Hogyan jöhetsz ki jól a munkatársaiddal? 5 tipp a harmonikus a munkahelyi kapcsolatok kialakításáért

Az, hogy jól érzed-e magad egy állásban, nagyban függ attól, hogy mennyire találod meg a közös hangot a körülötted lévő emberekkel. Teljesen mindegy, hogy mennyire jó a fizetésed, milyen izgalmas a munkád, és mennyire kötnek le a feladatok, egy idő után az egész nem fog érni semmit, ha napi 8-9 órát fogcsikorgatva kell a kollégáid mellett kibírnod. Mit tudsz tenni a jó munkahelyi légkör kialakításáért? Íme 5 tipp, ami a segítségedre lehet!

Korábban vezetőként, és most cégtulajdonosként is abban hiszek, hogy egy vállalkozás sikere szempontjából legfontosabb a csapat.  (Ezért is készült el szinte elsők között dr. Kemény Dénessel a “Hogyan építs fel egy motivált, megvalósító munkatársi csapatot?” c. oktatóanyag a Mentor Klubba.)

Vezetőként tudni kell jól választani, egy csapatot megfelelően összerakni és koordinálni. A munkatársakat külön-külön és csapatként is folyamatosan motiválni.

Ugyanakkor azt is látom, hogy hiába minden vezetői erőfeszítés, ha a munkatársak nem gondolják úgy, hogy a jó munkahelyi légkör nem kis részben rajtuk is múlik.

Nem azt mondom, hogy ha egy lehúzó, áskálódó csapatban dolgozol, megspékelve netán egy hülye főnökkel, akkor a végsőkig ki kell tartanod. Szó nincs erről. Egy romboló munkahelyről igenis fel kell állni, lehetőleg mielőbb. De ha alapvetően nincs gond a céggel, megbecsül a főnököd, nem húznak le a kollégáid, csak egyszerűen – vagy az életkorod, vagy más ok folytán – kicsit nehezebben találod meg velük a közös hangot, akkor érdemes ezt az 5 pontot végiggondolnod.

1) Ismerd magad!

Van, akinek önismereti könyvek, személyiségfejlesztő tréningek segítenek, van, akinek szüksége van coachingra, de ahhoz, hogy jól ki tudj jönni másokkal, ismerned kell mindenek előtt saját magad!

Hogyan dolgozol? Mik a gyengeségeid? Mi az, amitől szárnyalsz, és mik azok, amik lehúznak Téged? Mik azok az ún. “gumimacik”, amiől nem tudsz engedni, amire rigolyás vagy?

Nem fogsz tudni tolerálni másokat addig, amíg a saját hibáiddal, erősségeiddel és tűrőképességeddel tisztában nem vagy.

Azt mondják, egy jó párkapcsolatban is mindenkinek lehet 5-10 “gumimacija”: a párod középen nyomja a fogkrémet, rendszeresen az íróasztalon hagyja a kávés csészét, nap végén dobja csak ki a szemetet. Te viszont szereted fagyásig tekerni a légkondit, nem bírod elviselni, ha munka közben szól a zene, és mindenhol ropogtatnivalókat hagysz magad után.

Ha szeretnél jó viszonyt kialakítani másokkal, kezdd a saját korlátaid és hibáid felismerésével! (TIPP: Gyere és  iratkozz fel az „ÉRTÉKES VAGYOK – Az egészséges önbecsülés felépítés 6 lépésben” c. ingyenes előadásra, a program többek között ebben is segít neked! Itt tudsz regisztrálni Miskei Anikó pszichológus INGYENES, élő előadására. ››)

Így meg fogod érteni, hogy Te sem vagy 100%-ig tökéletes.

2) Bánj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled bánjanak!

Tudom, ez rettenetes közhely, de vannak azok a bizonyos munkahelyi gesztusok, amelyek igenis fontosak.

Megkérdezni a másiktól reggelente, hogy Hogy vagy? Kérni és megköszönni a segítségét. Észrevenni, és elismerni a másik sikerét. Életkortól, beosztástól függetlenül meghallgatni a véleményét – ezek mind-mind fontos apróságok, és igazából nem kerülnek semmibe.

Nem szabad azt elfelejteni, hogy a munkahely is olyan közeg, ahol elsősorban érzelmi alapon működünk. Pozitívan hatnak ránk és szívesen együttműködünk azokkal az emberekkel, akik úgy beszélnek velünk és olyan dolgokat mondanak, amitől értékesnek és fontosnak érezzük magunkat.

Nem kell mindenkinek oszlopos haverságban lenni mindenkivel, de ha Te tiszteletet és kedvességet adsz, előbb-utóbb a másiktól is ugyanazt kapsz.

3) Tedd fel magadnak a kérdést: Mi lenne, ha mindenki olyan lenne a munkahelyen, mint Te?

Unalmas lenne? Hatékonyabb? Esetleg szétesne minden, mert Te inkább a részletek embere vagy? Nem lenne nevetés, vagy épp ellenkezőleg, nem lenne munka, viszont mindenki jól szórakozna? 🙂

Ha felteszed magadnak ezeket a kérdéseket, azt fogod tapasztalni, hogy érdemes energiát tenni a jó munkahelyi kapcsolatok kialakításába és megbecsülni még a nehezebben kezelhető kollégákat is.

Veled ellentétes habitusú munkatársak ugyanis mindenhol lesznek.

Aki azt gondolja, hogy attól lesz jobb, ha 100%-ban kizárja maga körül az ilyen embereket, az igazából tévedésben van. Egy csapat sokszor attól is jó, hogy minél színesebb.

Hiába menekülsz tehát egy másik munkahelyre, számodra nehezen tolerálható kolléga valószínűleg ott is akad. Inkább koncentrálj az ellentéteitek jó oldalára, és nézd meg, milyen szakmai vagy személyiségfejlődésbeli előnyeid származnak belőle!

4) Törekedj a munka és a magánélet egyensúlyára!

Sokszor kiderül, hogy az emberek valójában azért nem érzik jól magukat egy munkahelyen, mert nincs meg az egyensúly az életükben.

Ha folyamatosan azt érzed, hogy a munkáddal le vagy maradva, nincs privát időd, a személyes kapcsolataid nagy része tulajdonképpen már csak munkakapcsolat, akkor előbb-utóbb a legkedvesebb kollégáid is az agyadra fognak menni.

Nézd meg azt, hogy mennyire vált szokásoddá az, hogy minden héten/minden hónapban/minden nap bizonyos mennyiségű minimum időt elkülönítesz azokra az emberekre, ill. a családtagjaidra, akik fontosak számodra!

Napi minimum 30 perc beszélgetés a pároddal, heti három közös vacsora, havi egy közös családi program, havi egy külön program a barátokkal, évente két közös családi utazás, stb. Fontosak ezek a minimumok, különben elvesznek az életedből a keretek és a munka-magánélet egyensúlya.

5) Ne vedd magadra!

Végül, de nem utolsó sorban a legfontosabb tipp, amit az évek alatt én is saját bőrömön megtapasztaltam: ne vedd személyes támadásnak, ha minden igyekezeted ellenére sem jössz ki valakivel a munkahelyen egykönnyen. 

Nem mindenki tud egyformán szeretni, sőt lesz, aki nem úgy fogja értékelni a munkádat sem. De ezeket a “támadásokat” ne úgy vedd, hogy a személyed ellen szólnak!

Fogadd el, hogy vannak kiváló szakemberek, akik azonban sokszor saját maguktól is szenvednek, és az emberi viszonyaik általában súrlódásokkal terheltek.

Ha elfogadod, hogy van ilyen is, és valószínűleg egy ilyen embernek az összes többi kapcsolata is kicsit terheltebb, rá fogsz jönni, hogy nem a személyedet éri ilyenkor támadás, hanem az illetőnek saját magával van gondja.

Remélem, hogy ezzel a néhány tippel segíthettem!
Súrlódásoktól mentes, jó munkahelyi légkört kívánok Neked! 🙂

Ha úgy érzed, nem éppen ideális nálad a munkahelyi helyzet, nem tudod a konfliktusokat jól kezelni és hadilábon állsz a nemet mondással, az önérvényesítéssel is, akkor gyere és csatlakozz a kedd esti, ingyenes, online Önbecsülés előadáshoz, már ez a 1,5 óra rengeteg felismerést és segítséget fog adni neked! A webinárt a Mentor Klub profi oktatója, Miskei Anikó pszichológus tartja. A részvétel INGYENES, csak egy regisztráció kell a meghallgatásához. Nézd meg itt a részleteket és regisztrálj most, ha szeretnél jobb munkahelyi légkört kialakítani magad körül. ››

 

A szerzőről

Picture of Baráth András

Baráth András

Baráth András okleveles önéletrajz-szakértő és elhelyezkedési tanácsadó. András álmodta meg és hozta létre 2009-ben a Gerilla Önéletrajz Műhelyt. Több, mint tízezer álláskereső találta meg új munkáját módszerei, oktatóanyagai, személyes tanácsadása és tréningjei által. Büszke arra, hogy az álláskereséssel kapcsolatos tanácsait olyan országos médiumok is rendszeresen kikérik, mint az RTL Klub televízió, a Kossuth Rádió, de például a HVG-ben, a Retro Rádióban és az Indexen is találkozhattál már vele. A Gerilla Mentor Klubot 2020-ban indította el, melynek célja, hogy a szakembereket személyiségfejlesztő, kommunikációs és szakmai képzések által segítse az előrelépésben és a karrierjük jobb kiteljesedésében.

Szólj hozzá

Fontos a fejlődés számodra?

Lépj szintet a Karrier Hack módszer segítségével!

Ismerj meg egy újfajta karriertervezési módszertant, amellyel minden eddiginél gyorsabban érheted el karriercéljaidat! Végre tisztán láthatod, hogy mi az az értékes tudás, ami kiemel téged az álláspiacon.

akkor gyere és csatlakozz az ingyenes, élő, online előadásomhoz!

Gerilla Mentor Klub | 1094 Budapest, Márton utca 37. | Ügyfélszolgálat: 06-20-779-3373 | ÁSZF |
Felnőttképzési tevékenység nyilvántartásba vételi száma: B/2021/000560 | Felnőttképző engedély száma: E/2022/000028