Tévhit: Minden új szakmát hosszú évek alatt lehet csak elsajátítani
Aki nem ismeri pontosan a Karrier Hack módszert, az mindenféle pályamódosításhoz szkeptikusan áll hozzá. Többször megkaptam már cikkeim vagy egy-egy sikersztoriról beszámoló ügyfelem posztja alatt, hogy “persze, fél év alatt adatelemző, mi?! Hagyjuk már ezt a hülyeséget!”
Sokan nem értik, hogy 3-6 hónap alatt hogyan lehet egy teljesen új szakmában gyökeret ereszteni? Hogyan lehet 1-3 év tapasztalat nélkül elhelyezkedni? És egyáltalán milyen “gyorstalpaló szakember” lesz az ilyen? – Ismerős kifogások, nem igaz? Talán Te is épp ezért nem vágsz bele a pályamódosításba?
Mi az, amit kihagysz ilyenkor a képletből? Egy nagyon fontos dolgot!
A specializáció átírta a munkaköröket
Manapság a specializációnak köszönhetően a munkafolyamatok olyannyira szét vannak szedve, el vannak aprózva, hogy egy adott részfeladatot átfogó tudás vagy több tízévnyi tapasztalat nélkül is gyakorlatilag bárki képes könnyedén elsajátítani.
Jó példa erre az én pályám is. Amikor szinte pályakezdőként elkezdtem dolgozni a Diageonál pénzügyesként, szó szerint bedobtak a mélyvízbe. Létrehozott a cég egy szolgáltató központot Magyarországon, ahová rengeteg – zömében – zöldfülű szakembert vettek fel kvázi gyakorlat nélkül.
Kijöttünk az egyetemről, volt már egy-két éves valamilyen munkatapasztalatunk, de igazából fogalmunk nem volt arról, hogy eszik-e vagy isszák a projekteket, hogyan működik egy nagy cég, és egyáltalán mit várnak el tőlünk az adott munkakörben. És a helyzet az, hogy aki létrehozta a szolgáltató központot, neki se volt sokkal több fogalma a nagy képről!
Mégis szépen lassan kikristályosodott, hogy egy-egy munkakörnek, ami csak egy nagyon kis részfeladatot lát el, mit is kéne hoznia, mi a feladat, kinek meddig tart a hatóköre. Mondhatjuk, hogy szinte a semmiből épült föl így egy brutál hatékony szervezet, ami pár éven belül a Diageo árbevételének a 80%-át könyvelte, több tucat ország összes pénzügyét, tőzsdei ügyleteit koordinálta nem kevés felelősséggel.
A specializációnak köszönhetően viszonylag tapasztalatlan és viszonylag szűk területen dolgozó emberek egy integrált rendszer (jelen esetben az SAP) segítségével egy óriási üzleti gépezetet bravúrosan tudtak működtetni.
Nem kell éveket tanulni és a nulláról kezdeni
Ez a széttöredezett működés és a specializáció ma még inkább érvényes szinte az összes szakterületen. Egy pénzügyi, informatikai, vagy akár marketing munkakörben is sokszor csak egy szűk, de releváns tudást kérnek a munkáltatók. Ez azt jelenti, hogy célzott képzésekkel néhány hónap alatt te is versenyképes tudásra tehetsz szert, és nem kell a ranglétra alján kezdened.
Például:
- Egy kezdő adatkezelő vagy programozó gyakran már 3-6 hónapos képzés után munkába állhat.
- Egy online marketinges akár 1-2 hónap intenzív tanulás után képes kezelni hirdetési fiókokat, tud menedzselni online kampányokat.
Azt kell látni, hogy főképp a modern, digitalizációhoz kötött szakterületeken nincs szükség arra, hogy minden egyes specialista állásra a komplex működést is átlátó, ultra expert munkatársakat vegyenek fel a cégek. Ez egyrészt nem is lehetséges – nincs is annyi senior szakember és nincs is rá céges költségkeret. De nincs is rá szükség a hatékony működéshez.
Visszatérve az én példámhoz: mit is néztek a kiválasztásnál?
Ismerem-e valamennyire az SAP-t?
Van-e bármilyen pénzügyes tudásom?
Dolgoztam-e már bármilyen projekt közelében?
A hards skills gyorsan tanulható
Sokan kifogásolják, hogy csak a hard skilleket, speciális tudást, szoftverismeretet nézik a cégek a kiválasztásnál, de könyörgöm fordítsd meg a dolgot a javadra!
A hard skill valójában egy olyan szakmai ismeret, aminek rendkívül gyors az avulási ideje. Ez nem csak azt jelenti, hogy folyamatosan fejlesztened kell magad az adott szakmában, de egyben egy jó hír is, ha váltanál. Ha be akarsz törni egy új szakmába, pár hónap tanulással Te is elsajátíthatod azt a friss, releváns tudást, amivel azonnal önállóan tudsz dolgozni, és pontosan ezt értékelik a cégek!
Nem hangzik jól, amit mondok, de a 10+ év tapasztalat sokszor nemhogy előny, de hátrány egy-egy munkakörnél!
Itt van például az online marketing! Aki dolgozik Facebook hirdetéskezelővel, az pontosan tudja, hogy kb. félévente teljesen megváltozik a felület. Ki fog többet érni a munkáltatónak? Az akinek van egy marketing diplomája, 15 éve marketinges pozíciókban dolgozik ugyan, de soha/vagy utoljára 10 éve dolgozott online hirdetési rendszerekkel? Vagy az, akinek ugyan nem nyílegyenes marketinges a pályája, de a korábbi munkakörei révén van némi marketing tapasztalata, plusz mellé van 3-4 friss, gyakorlatias, online marketing (köztük friss Facebook hirdetéskezelő) képzés és tudás a tarsolyában?
A választ egyértelműen: B!
Ezért van az is, hogy nem ritkán egy 20 éves tapasztalattal rendelkező szakember ugyanannyit vagy akár kevesebbet keres, mint az 1-2 éve dolgozó munkatársa. Érted már?
Nem akarom bagatellizálni a szakmai tapasztalatot, vagy a diplomát, ugyanakkor szeretnék minden pályamódosítót picit biztatni!
Az, hogy valaki régebb óta dolgozik egy szakmában, az nagyon sok új munkakörben nem feltétlen hozzáadott érték.
Ne félj bénázni! Ne félj újba vágni!
Ügyfeleim példáján látom, hogy az önbizalomhiány és a kudarctól való félelem sokszor nagyobb akadályt jelent, mint maga a pályamódosítási folyamat.
Megéri sokkal bátrabban tervezni, merni tanulni, és menni a trendekkel 45-50 éves kor felett is. Nem szabad a régi beidegződéseknél leragadni, hogy diploma nélkül, 3-5 év tapasztalata nélkül nem lehet sehol elindulni, mert ez ma már nem igaz! Ebben a cikkben mutatok konkrét példákat is! ››
Szeretnél egy nagy re-startot a karrieredben?
Ha egyelőre nem tiszta számodra, hogy mit tanulhatnál, mik a lehetőségeid, milyen irányban lenne érdemes elindulnod, hogy jól keress, izgalmasabb munkád legyen és előre tudj lépni a karrieredben, akkor első körben egy átfogó karriertervezésre van szükséged. Gyere és csatlakozz a következő ingyenes, online előadásomhoz, és segítek neked. A mini-tréningem zártkörű és ingyenes. Várlak sok szeretettel, kérd el itt a linket! ››