A statikus szakmák leáldozóban
Nem titok, hogy nagyon sok sales-területen dolgozó ügyfél keres meg azzal, hogy „András, úgy érzem, beragadtam. A fizetésem csúszik le, nincs meg az irány, mit csináljak?”
A válaszom: nem veled van baj. Nem te vagy kevés. Egyszerűen csak rossz területen vagy!
És nem azért, mert értékesítőként egyáltalán nem fogsz tudni elhelyezkedni. Dehogynem! Mindig szükség lesz értékesítőkre! Viszont közel sem jelent már olyan jó karrierlehetőséget, mint az elmúlt 20-25 évben, sőt…
A rendszerváltás idején a sales maga volt az aranytojást tojó tyúk! Vetették meg a lábukat sorra a nagy nemzetközi cégek Magyarországon, és az értékesítők, a marketingesek, fiatal, nyelveket beszélő menedzserek nagyon keresett és nagyon jól fizetett szakemberek voltak.
Emlékszem sales-es kollégáimra: világkörüli utakra hurcolták őket jutalomból, ha jól jöttek a számok. 🙂 Márpedig azok jöttek szépen…
2025 azonban egy másik világ.
A nagy piacfoglalás korának vége. A legtöbb értékesítő ma kiégett, megrekedtnek érzi magát, a fizetésük pedig messze nem a világkörüli jutalomutakról és extra bónuszokról szól már réges régen.
Az értékesítésben is eljött az a bizonyos „Nokia pillanat”: a korábban vonzó, keresett szakmából egy statikus (régebbi típusú, lefelé menő, vörös óceán) terület lett az évek alatt.
A rossz hírem az, hogy nem lesz vonzóbb a következő években sem!
Miért zsákutca az értékesítői állás?
A rövid válaszom: az online marketing miatt.
Az online véleménybefolyásolás, online érdeklődőszerzés és a webshopok elterjedésével az a munka, amit hagyományosan az értékesítők végeztek, javarészt átkerült az online térbe. Az értékesítők viszont sokszor nem értenek az online marketinghez, nem tudják az új értékesítési eszközöket használni, de ami a nagyobb baj, hogy a cégek sem tudják, akik alkalmazzák őket…
Mi maradt az értékesítőknek?
Ha egy olyan cégnél dolgoznak, ahol jó az üzleti modell, profitábilis, van egy jó érdeklődő szerzési mechanizmus, vagyis nem kell a terméket tukmálni, nem kell hideghívásokkal eladni. Az online marketing behozza az érdeklődőket, és a legtöbb cégvezetés úgy tekint a salesre, hogy tizenkettő egy tucat – az egyik jön, a másik megy.
Mindegy mennyire “profi” a sales-es munkatárs, ha jó a termék struktúra, jó az árazás, és fel van építve egy jó online marketing, így is, úgy is venni fogják a terméket, csak ki kell a vevőket szolgálni.
Az értékesítők ezért egyre kevésbé megbecsültek. Ha valaki túl magas bért követel, vagy pici probléma van vele, már engedik is továbbállni, majd jön a helyére más munkatárs.
Ahol rendben van a biznisz, tartják a lépést az online marketinggel, ott az értékesítők gyakorlatilag kiválthatók, megy az üzlet nélkülük is. Azoknál a cégeknél pedig, ahol nem jó az üzleti modell, hiába vadásszák a csillivilli értékesítőket, ők sem tudnak csodát tenni. Ezeknél a cégeknél általában lasszóval kell fogni a vevőket, tukmálni kell a terméket, harcolni kell a piacon, amiben pedig előbb-utóbb kiégnek az értékesítők is. Nincs sikerélményük, folyamatosan csak nő a teher rajtuk. Az ilyen helyről idővel vagy elküldik őket, vagy önként állnak tovább.
Anyagilag sem annyira nyerő
Tudom, hogy most sokan felszisszennek, mondván: “Ugyan, de hisz mindenki értékesítőket keres!”Folyamatosan tele a piac sales-es álláshirdetésekkel. Aki sales-es, az már holnap talál magának új állást, jobb fizetéssel is, mint eddig…”
Ez talán igaz is, na de milyen lesz az az új állás?
Nálam is megfordul nagyon sok olyan értékesítő, aki viszonylag gyakran vált, és mivel értékesítő, jól el is tudja adni magát az interjúkon, de ettől még az alapprobléma fennáll: Vagy talál egy jó céget, de ott nem lesz igazán megbecsült, vagy kezdődik az egész hajtás elölről, aminek a vége az, hogy újra menni kell tovább, ami ráadásul most már fizetésben sem annyira fényes sztori.
Míg korábban egy értékesítői karrier kiemelkedő fizetéseket hozott, ma egyre inkább ott tartunk, hogy egy senior, tapasztalt, jó értékesítő fizetése is bruttó 700-800, maximum 900 ezer forint körül mozog.
Vagyis kis túlzással, de az értékesítésben pont nem az érvényesül, mint sok más szakmában, hogy a bruttó az új nettó, hanem épp ellenkezőleg: amit korábban simán kézhez kaptak nettóban, most az a sales-es bruttó.
Mi lehet akkor a kiút?
Hova tudsz továbblépni értékesítői háttérrel?
A szerencse az, hogy az értékesítési tapasztalat egy nagyon jó alap a karrierváltáshoz. Szóval ha te esetleg értékesítőként olvasod most ezt a cikket, kérlek, ne keseredj el!
Értékesítőként is rengeteg új irány állhat előtted: projektmenedzseri, online marketing állások, olyan modern, azaz dinamikus munkakörök, ahol a friss tudás mellett jó kommunikációs és szervező készségre is szükség van, és ahová kis hozzátanulással te is könnyedén át tudsz evezni.
Saját kis mini-kutatásom alapján például elmondhatom, hogy a Scrum masterek, IT projektmenedzserek, Business developerek, product ownerek, stb. nagy része (min. 70-80%-a) nem informatikai, nem is mérnök végzettségű, hanem más területekről, legtöbbször az értékesítésből jön.
Ezekre a szakemberekre egyre nagyobb szükség van a cégeknél, az értékesítők pedig nagyon könnyen beletanulnak ezekbe a munkakörökbe. Miért?
Mert nagyon erősek náluk azok az alapkészségek, amik ezekhez az állásokhoz igazán kellenek: jól bánnak az emberekkel, könnyen tudnak kapcsolatot teremteni, jól tudnak kommunikálni, megtalálják a közös hangot a különböző területek között, lefordítják az igényeket, örömmel beszélnek és beszélgetnek, mások is szívesen vannak a társaságukban. Ez egy annyira belülről jövő dolog, amit tanulni is viszonylag nehezen lehet és óriási energia, ha mesterségesen szeretné valaki fenntartani.
A projektmenedzsment az új sales?
Csak hogy egy példát mondjak, nemrég futottam össze egy benzinkútnál az egyik régi, kedves ügyfelemmel. Kriszta key account menedzser volt korábban. Majd vele is megtörtént a tipikus sztori: kiégett, el is küldték a cégtől, ahol majdnem 20 évig dolgozott. Nem volt mese, 42 évesen neki is muszáj volt teljesen újragondolnia a karrierjét.
Eredetileg műszaki végzettsége volt, de mérnökként soha nem dolgozott. A sales-es tapasztalat és a műszaki vonal azonban tökéletes volt arra, hogy műszaki projektmenedzser állásokba villámgyorsan bejusson.
A benzinkút kávézójában boldogan újságolta nekem, mennyire jól érzi magát az új pozíciójában. Éppen Pécs felé tartott egy új napelem parkba. Megmutatta az új céges autóját. Egy másik ember állt előttem, mint akivel anno a tanácsadáson találkoztam. Érted már?
Mi az, amit az értékesítői munkájából használni tud az új pozíciójában?
- Nagyon erős kapcsolatteremtő-, jó kommunikációs készség
- El tudja adni a különböző koncepciókat: kifogáskezelés, érvelés, tárgyalástechnika
- Nyomás – erős nyomásgyakorlási készség, és ő maga is jól bírja a nyomást, nem fél a határidőktől
- Jó kiállás és magabiztosság
- Bírja az elutasításokat is, hisz ez is a munka része volt az értékesítésben
Amint láthatod, nagyon sok párhuzam van a projektmenedzseri és az értékesítői állások között. És bár első ránézésre úgy tűnhet, hogy teljesen két különböző szakmáról van szó, mégis nagyon jó továbblépési lehetőség lehet számodra is, ha sales-ből váltanál.
A legtöbb értékesítő igazából már a sales-es munkában is kicsit projektmenedzser is. Aki nemcsak kész dolgot ad el, hanem különböző vevői igényeket fordít le a termékfejlesztés, a gyártás, a vezetőség stb. felé, az tulajdonképpen a munkája nagy részében projekteket visz. Innen már csak egy lépés a projektmenedzsment.
Egy olyan világban, ahol a klasszikus értékesítési munkaköröknek erősen leáldozóban van, legalábbis korántsem biztosít olyan vonzó karrier, mint korábban, a projektmenedzsment terület egy kiváló kitörési pont lehet.
Nagyon sok ügyfelem tud értékesítésből erre a területre váltani, lásd a fenti ügyfelem esete, aki csillogó szemmel mesélte, hogy milyen jó döntést hozott, és mennyire megtalálta magát az új területen.
Nincs olyan, hogy nincs tovább!
Egyet érdemes megérteni: a karrierben nincs olyan, hogy vége.
Amit eddig beletettél a munkába, az megvan.
Akármit is csináltál korábban, arra tudsz építeni tovább, DE! Muszáj építkezni. Nincs olyan, hogy nekem már van két diplomám, lement 20 évem, innentől kész, nyugdíjig hátradőlök.
Ez a tétel régebben csak a vállalkozóknak volt evidens. Ma már azonban minden munkakör ugyanígy működik: amit ma tudsz, holnap már biztos, hogy kevés lesz. Nem kell ezen bánkódni. És nem kell azért mánikusan tanfolyamokra járni. De figyelni kell a trendeket, tartani kell a lépést, és okosan, tudatosan érdemes építeni a karriered következő lépését. ami ki tudja, lehet, hogy nálad is egy teljesen új szakma lesz, amire ma még nem is gondolsz….
Te is keresed az utad? Szeretnéd megtalálni azt a szakterületet, ahol több a fizetés, jobban megbecsülnek, és ahová a meglévő tapasztalatoddal könnyedén átevezhetsz? Regisztrálj a következő ingyenes, online mini-tréningemre, és mutatok neked néhány lehetséges karrierirányt! Te is lehetsz annyira keresett szakember, mint egy informatikus programozói tudás nélkül is, és meg tudod találni a számításaidat egy újabb egyetem elvégzése nélkül is. Hogyan? Találkozzunk csütörtök este a képernyő előtt és megtanítom neked!